tirsdag 18. desember 2012

Skinnemodifisering

I dag kom skinnene til jernbanen så da var det på tide å fikse, kutte og borre litt.

Først gjorde jeg ferdig stigningen til fjellet med sparkel.


Her kan en se forskjellen på "vanlig" H0 og N-skala skinner



Skinnene er ikke tilpasset pensemotorer, så dette må gjøres på egenhånd. H0-skala er dette ganske greit med å fjerne en fjær, mens på N-skala som er litt mindre er det ikke noe hull i midten av den bevegelige delen som flytter skinnene som utgjør vekslingen.

Ta en stykk pens

Fjern metallbiten på undersiden med eventuelt et skrujern


Når denne er fjernet, fjern så fjæra som holder vekselen i en past posisjon avhengig av hvilken retning lokomotivet skal ha.

Nå er vekselen løs og jeg kan borre hullet til pinnen som kommer fra motoren


Slik ser en ferdig modifisert veksel ut, jeg hadde kun 3mm, borr men fikk testet dette mot en reell pensemotor

Like a glove


Legger litt ut for å se om det stemmer med diverse tegninger

Klart til skinnelegging

Okkupasjonsdetektoren som skal brukes igjen, er veldig fornøyd med denne har akkurat de utgangene som trengs for å lage et automatisk signalanlegg.


I morgen får jeg testet litt kjøring, ettersom lokomotivet forhåpentligvis da blir hentet på posten.

2 kommentarer:

  1. Eg syns det kanskje går litt fort med banen din. Det er viktig å ta hensyn til andre som ikkje er så raske, sånn at dei ikkje mister motivasjonen.

    "Alle skal med"

    Bruker du sinuskurver for å regne ut stigningen på bakken?

    SvarSlett